Rekreacyjnie ale sportowo

„…piękno przyrody jest jedynym ratunkiem dla człowieka, dla cywilizacji… ”

Jan Paweł II.

Sezon imprez rekreacyjno–sportowych w nowym roku szkolny rozpoczęliśmy 19 września udziałem w Integracyjnych Biegach Przełajowych dla Niepełnosprawnych Dzieci, Młodzieży i Dorosłych – SKANSEN 2011, gdzie nasi uczniowie zajęli wysokie pozycje. Jest to impreza cykliczna, w której nasi wychowankowie z powodzeniem biorą udział już od kilku lat.

26 września przywitał na piękną, słoneczną pogodą, idealną na udział w III Rajdzie po Górach Świętokrzyskich „Na Raty”, zorganizowanym przez Zrzeszenie Sportu i Rehabilitacji Start w Kielcach.  Wędrówkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Zespołu Klasztornego Bernardynek, założonego w drugiej połowie XV w., początkowo jako klasztor bernardynów. Urzekł nas przede wszystkim otoczony krużgankami renesansowy wirydarz z 1633 r. W skład zespołu klasztornego wchodzi kościół pw. św. Katarzyny. W XIX w. wyposażenie świątyni uległo zniszczeniu na skutek pożaru. Z dawnego wyposażenia zachował się wyłącznie obraz Madonny z XVI w. Figurka św. Katarzyny jest prawdopodobnie kopią figury zaginionej w pożarze. Pierwotna figura według tradycji została tu sprowadzona z północnej Afryki.

Następnie udaliśmy się na Górę Radostowa (451 m n.p.m.). Swoją wędrówkę zakończyliśmy w Ciekotach. W miejscowości tej mieszkał w latach młodzieńczych St. Żeromski. Zwiedziliśmy dwa obiekty: replikę starego dworku, czyli Przeszłość (pamięć o pisarzu, jego tęsknota za ziemią i domem rodzinnym) oraz nowy budynek, czyli Przyszłość (futurystyczne wizje pisarza, jego marzenia o lepszym i piękniejszym życiu, będącego udziałem naszego społeczeństwa).

Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do Kielc.

Październik rozpoczęliśmy udziałem w III Rajdzie po Górach Świętokrzyskich „Na Raty”, podczas którego zwiedzaliśmy Kielce. Wczesnym rankiem wyruszyliśmy w kierunku rezerwatu skalnego im. Jana Czarnockiego na Ślichowicach. Rezerwat utworzono w celu zachowania odkrywki skalnej, przedstawiającej interesujący fragment tektoniki hercyńskiej Gór Świętokrzyskich w postaci charakterystycznie i silnie pofałdowanych skał wapiennych oraz porastającej ten teren roślinności zielnej i krzewiastej. Struktura geologiczna widoczna w kamieniołomie jest jednym z lepiej wyeksponowanych przykładów struktur fałdowych, z tego względu jest dość często przywoływana w literaturze oraz jest celem stosunkowo wielu wycieczek dydaktycznych. Następnie skierowaliśmy się na zachód w stronę rezerwatu przyrodniczego Karczówka. Mieliśmy możliwość zwiedzenia kościoła pw. św. Karola Boromeusza oraz klasztoru należący dawniej do oo. bernardynów. Dzięki Organizatorom i Przewodnikowi , mieliśmy możliwość poznania legend Świętokrzyskich, historii i oraz otaczającego świata przyrody.

Nasze rekreacyjno-sportowe zmagania w tym półroczu zakończone zostały udziałem w Ogólnopolskim Drużynowym Turnieju Boccia. Naszą placówkę reprezentowały 2 drużyny. Organizator Zrzeszenie Sportu i Rehabilitacji „Start”  w Kielcach, wysoko ocenia poziom gry zawodników. Uczestnicy otrzymali drobne upominki, a nasza szkoła wzbogaciła się o nowy dyplom.